5 kleine gewoontes met een groot effect

Published by Nathalie on

Bij Road2Fit geloven wij heilig in gewoontes. Gezonde gewoontes, om preciezer te zijn. De co-founders en coaches krijgen in hun werk- en privéleven vaak vragen als: Hoe vind jij elke dag de motivatie om gezond te eten? Hoe breng je het op om zo vaak naar de sportschool te gaan? Hoe kom jij zo vroeg je bed uit? Er wordt vaak gedacht dat mensen die een gezonde leefstijl leiden, altijd overlopen van energie, motivatie en daadkracht. Natuurlijk is er een wisselwerking tussen gezond leven en die bruisende eigenschappen, maar in werkelijkheid bestaat het overgrote deel van onze gezonde leefstijl simpelweg uit gewoontes, die we zo goed als automatisch zijn gaan uitvoeren. Voor mensen die een reeks gezonde gewoontes hebben opgebouwd, klinkt “hoe vind jij al die motivatie om gezond te eten?” een beetje als “hoe vind jij toch elke dag die motivatie om je tanden te poetsen?” Gek, toch?

Gewoontes gaan hand in hand met geduld. Je kunt ze niet kopen, niet tevoorschijn toveren en je kunt ze niemand anders voor jou laten ontwikkelen. Je moet zélf het werk doen. Het is belangrijk dat je klein en simpel begint, maar je moet ook onthouden dat gezonde gewoontes vaak ongezonde gewoontes komen te vervangen. Je zal dus veel minder extra tijd voor ze moeten vrijmaken dan je jezelf waarschijnlijk voorhoudt, want je geeft andere rituelen langzaam maar zeker op. (Eén keer maaltijden plannen, inkopen en preppen kost waarschijnlijk minder tijd dan elke dag naar de supermarkt gaan, je afvragen waar je zin in hebt en dan één maaltijd koken.)  Dus, no excuses!

Men zegt dat het 21 dagen duurt om een gewoonte te ontwikkelen. Ze beginnen als afspraken met je zelf, en pas daarna worden ze vanzelfsprekend. Pak je agenda er dus bij en plan voor de komende 3 weken een aantal nieuwe gezonde gewoontes in, zoals de volgende:

De heilige eerste maaltijd 

In plaats van tegen jezelf te zeggen: oké, ik eet nu nooit meer chips, chocolade of taart, ga nooit meer alcohol en frisdrank drinken, koop alles biologisch en raak niets met kleurstoffen aan (succes met gestoord worden), zeg je het volgende: De komende 3 weken is mijn eerste maaltijd altijd clean en gebalanceerd. Complexe koolhydraten, gezonde vetten en een (magere) eiwitbron. Als je ‘s ochtends zo láng mogelijk wil blijven liggen, neem dan de avond van te voren tien minuutjes om je ontbijt voor te bereiden (maak bijvoorbeeld overnight oats, kook je eieren, doe alle ingrediënten van je shake samen in een beker of zakje, etc.)

Workouts: in je agenda én in je notities 

Zie je trainingen als dates met jezelf. Ze horen in je agenda, net zoals afspraken met je vrienden en je werk. Natuurlijk kan het voorkomen dat je een training verzet, maar laat het niet aankomen op jouw ‘motivatie’ en ‘energielevel’ of je wel of niet gaat sporten na een lange werkdag (je gaat waarschijnlijk niet). Neem op zondag even de tijd om te kijken wanneer het realistisch is voor jou om de komende week naar de gym te gaan, of dat nu twee, vier of zes keer is.

Voorbereiden, voorbereiden, voorbereiden! 

Het is belangrijk om gezond kiezen zo makkelijk mogelijk voor jezelf te maken. Als je koelkast leeg is, het is laat en je bent moe, is UberEats echt veel aantrekkelijker dan een gezond recept waar je nog boodschappen voor moet doen. Het is handig (en leuk) om in het weekend na te denken over wat je de komende week gaat eten, alleen je lunch of avondeten uitdenken scheelt al ontzettend veel. Maak een boodschappenlijstje, haal alles in huis en, als je het écht goed wil doen, ga lekker meal preppen! Onthoud dat je niet altijd hele maaltijden hoeft te preppen, maar bijvoorbeeld ook losse ingrediënten vooraf kunt koken. Alle beetjes helpen.

Wandelritueel 

Denk eens na of jij toevallig een wekelijkse afspraak hebt die op loopafstand is. Dit kan een vriendin zijn die in de buurt woont, je werk, school of je gym. Neem jezelf voor om eens per week te voet heen en terug te gaan (idealiter wandel je dan in totaal 45-60 minuten). Al snel zal het gek voelen om altijd de fiets, auto of tram te pakken naar die specifieke plek.

Manifesteren

Als je wakker wordt, wacht dan even met je berichtjes en social media checken. Doe een ‘body scan’ waarbij je je bewustzijn even door je hele lichaam laat glijden en je jezelf vraagt hoe je je voelt, of je zin hebt in de dag, waar je tegenop ziet, etc. Vervolgens kun je mediteren of, als je weinig tijd of geduld hebt, een lijstje van manifestaties (op)lezen. Je kunt manifestaties van internet of uit boeken gebruiken, maar ze zijn écht van jou als je ze zelf verzint. Wat wil jij het leven in roepen? Wat wil jij aantrekken en uitstralen? Hoe wil jij jezelf en anderen behandelen? Je kunt ze elke dag opnieuw verzinnen, of één keer een lijstje maken dat jouw mind elke ochtend opnieuw klaarstoomt voor een productieve, liefdevolle, gebalanceerde dag.

Zoals je een kind dat leert fietsen eerst goed vasthoudt en later vol vertrouwen loslaat, zo ga je met jezelf om als je nieuwe gewoontes wil creëren. Geen dwang, verboden of haast, maar geduld, vertrouwen en vastberadenheid.

Succes!

Team Road2Fit


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »
X