Gezond blijven tijdens lange werk- of studiedagen

Published by Nathalie on

Ongeacht ons leefritme of beroep, we maken allemaal weleens lange dagen en hebben allemaal ooit wel één of meer van de volgende scenario’s meegemaakt:

  • Zonder het echt door te hebben, eet je een hele zak nootjes, pepernoten, chips of wat anders lekkers op tijdens het werken of studeren. Je bent misselijk en slaat je lunch over, om vervolgens bij het avondeten drie keer op te scheppen.
  • Middenin een heerlijke productieve werkflow besef jij dat je al uren niet gegeten hebt, enorm hongerig bent maar niets bij je hebt. Je koopt het eerste wat je kunt vinden, schrokt het snel naar binnen en werkt weer verder.
  • Op je studie of werk word je constant omringd door mierzoete of vette lekkernijen. Elke dag neem je je voor ze te weerstaan, maar dat lukt je vrijwel nooit. Vervolgens voel je je schuldig en neem je dat gevoel de hele dag mee in je achterhoofd.

Veel mensen geloven dat hun drukke schema hen ervan weerhoudt gezond te leven (of ze weten stiekem beter en gebruiken het als excuus!). Ze zeggen tegen zichzelf: “als ik alle tijd of al het geld had, dan deed ik het allemaal in een oogopslag, maar…” Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen waarom die gedachtengang je niet verder brengt. Gezond leven kan altijd en overal, als je maar realistische doelen stelt en… begint! Hieronder een aantal tips over gezonde gewoontes vasthouden tijdens lange werk- of studiedagen.

Tip 1: Wees voorbereid

Eigenlijk de meest simpele én de meest belangrijke tip: Wees. Altijd. Voorbereid. Neem je lunch mee en zorg dat je altijd een gezonde snack bij je hebt. Als je ‘s ochtends geen tijd hebt om je lunch te maken, neem er de avond ervoor dan een kwartiertje voor, of kies één of twee dagen waarop je vooruit kookt. Als je snel verveeld raakt met je maaltijden, zoek dan een aantal blogs met simpele recepten en zet er een aantal apart voor inspiratie. En, wat betreft snacks: hou het simpel. Amandelen, een banaan, een eiwitshake, een voorverpakte yoghurt, allemaal dingen die je alleen maar je tas in hoeft te gooien. Het wordt een stuk minder verleidelijk om mee te doen met dat patatje of die taart op werk als je daardoor verse maaltijden moet verspillen.

Tip 2: Bepaal wat voor eter jij bent en speel erop in

Veel mensen weten niet eens dat ze een eigen ‘eetstijl’ hebben! Of ze weten het wel degelijk, maar doen er alles aan om deze te veranderen. Bijvoorbeeld: jij hebt áltijd de hele namiddag ontzettend zin om te snacken, maar je hebt jezelf verteld dat je tussen lunch en avondeten niets mag eten, en je wilt je ook nog beperken tot koolhydraatvrije maaltijden na 17:00, met als gevolg dat elke middag een frustrerende, hongerige strijd wordt.

Natuurlijk is het goed om nieuwe dingen uit te proberen en jezelf uit te dagen, maar wees ook realistisch. Als je in de ochtend geen hap door je keel krijgt en ‘s middags en ‘s avonds het liefst enorme hoeveelheden eet, verplicht jezelf dan niet steeds om 6 maaltijden per dag te eten, maar probeer dan eens Intermittent Fasting! Als jij het liefst de hele dag door kleine beetjes eet, verzin dan juist allerlei gezonde snacks en kleine maaltijden en heb daar plezier in. Ieder heeft z’n voorkeur en voor elke voorkeur is iets te verzinnen! Gezond leven moet leuk en interessant zijn.

Tip 3: Vervang je gewoontes geleidelijk

Hierboven benadrukte ik dat je best mag luisteren naar je eigen voorkeuren. Aan de andere kant is het natuurlijk goed om jezelf uit te dagen door bepaalde gewoontes te vervangen door andere. Het is echter belangrijk om jezelf hier de tijd voor te geven. Verwacht niet van jezelf dat je binnen twee dagen van anti-fitness naar fitness guru gaat, dan stel je jezelf ongetwijfeld teleur. Focus op een klein aantal haalbare doelen tegelijk. Een aantal voorbeelden:

  • Deze week is mijn ontbijt elke dag gebalanceerd en gezond en ga ik in de namiddag voor een gezonde snack (bijv. rijstwafels met pindakaas, wortels met hummus, yoghurt met noten).
  • Deze week ga ik twee keer naar de sportschool en ga ik voldaan, bezweet en zelfverzekerd naar huis.
  • Deze week probeer ik twee nieuwe gezonde recepten uit voor het avondeten.
  • Deze maand bouw ik elke week mijn suikerinname in stapjes af.

Niets is motiverender dan doelen behalen en trots op jezelf kunnen zijn, maar je moet jezelf toestaan te kúnnen presteren. Als jij een kind leert fietsen, zet je het niet de allereerste keer op een mountainbike bovenaan een heuvel. Dan kan het nooit iets leren en verliest het direct al het vertrouwen in zichzelf. Bovendien wordt het kind bang voor fietsen. Zo werkt het ook met fitness. Ben jij elke dag gefrustreerd met jezelf omdat je ‘faalt’? Dan leg je de lat misschien te hoog. Onthoud: het doel is niet alleen om fit en gezond te worden, maar om nieuwe positiviteit je leven in te halen. Om te weten of je op de goede weg bent kijk je niet alleen in de spiegel, maar ook naar je mentale welzijn en enthousiasme.

Good vibes only!

Team Road2Fit


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »
X